torsdag 5 januari 2012

Sovrutiner

Hello!

Måste uppdatera lite om 5-minuters-metoden..
Den fungerar hur bra som helst för oss vid nattningen. Vi väntar till Tyra är trött på kvällen och det är helt beroende på hur hon sovit tidigare under dagen eller om vi har besök och det är extra kul att vara vaken ;) men mellan 19-21
Hur som helst när hon börjar gäspa, bli gnällig eller gnuggar sig i ögonen så sätter vi på pyjamasen, ibland läser vi en bok eller sjunger och jag ammar henne lite och sen ger vi välling. Ofta gnäller hon lite när vi lägger ner henne i spjälsängen men hon somnar oftast inom 5-10 min max.

Ibland vaknar hon, säkert av mardrömmar men somnar oftast om själv eller så går vi in och stryker henne lite över huvudet så somnar hon om.

När vi däremot ska gå och lägga oss måste vi vara supertysta och verkligen smyga för då är hon riktigt lättväckt, lyckas vi utan att väcka henne så vaknar hon sen kanske mellan 01-03 och då är jag så trött så då lägger jag henne i våran säng och Tyra somnar på en gång när jag har ammat henne lite.
Men.
Sen känns det som att hon vaknar en gång i timmen tills det är dags att gå upp och hon sätter sig upp i sängen, slänger sig bakåt och grinar tills jag ammar henne. Hm, någon som har en idé om vad vi ska prova?

Jag är i alla fall så glad att det fungerar så bra på kvällen, så vi får lite egen tid jag och Uffe :)
Nu hinner vi med viktiga saker så som se på tv, kolla facebook, blogga och spela wordfeud mot varandra ;))



Här är jag imorse i min nya morgonrock

Kram Malin

1 kommentar:

  1. Kan det inte vara så att ni "stör" henne när hon ligger i mellan er i sängen, hon verkar ju sova bra i sin egen säng. Känner igen det, man är trött på natten och bara vill göra det enkla så dom somnar om. Jag tror på - sova i egen säng och kanske tom i eget rum om hon är så lättväckt. Och sen att hon vaknar där mellan 01-03 är nog inte för att hon är hungrig, utan för att det blivit en vana att nu kommer det mat! min dotter är nästan 8 mån och hon har inte ätit på natten på flera månader. När hon vaknar på natten och inte kan somna om själv så tar jag upp henne och står kvar i mörkret, är hon ledsen så sjunger jag lite, men det viktiga är att jag gör det så tråkigt som möjligt så hon inser att det är lika bra att sova :) Hoppas det löser sig snart så du får sova lite bättre.

    SvaraRadera